Acda en De Munnik komen sterk terug met ‘t Heerst

Tweeënhalf jaar na hun vorige cd Jouw Leven Lang Bij Mij, hebben Acda en De Munnik deze week een nieuwe cd uitgebracht, ’t Heerst. Voor het eerst onder eigen beheer, want na hun vertrek bij Universal Music zijn de heren hun eigen platenmaatschappij begonnen.

Voor de opnames van dit album hebben ze zich vorig jaar 9 dagen in de fameuze Sun Studio’s opgesloten. Hier hebben in vroegere jaren Jerry Lee Lewis, Elvis Presley en Johnny Cash geschiedenis geschreven. En in een iets recenter verleden nam U2 er Angel of Harlem op. Het resultaat van de week in Memphis voor Acda en De Munnik is een prachtig album waarmee ze bewijzen nog steeds zowel kleinkunstenaars als popmuzikanten te zijn.

Daar waar Paul de Munnik voorheen vooral achter de piano zat, heeft hij de laatste jaren steeds meer de gitaar ter hand genomen. Dit zorgt voor meer afwisseling, zowel op de plaat als op het podium. Natuurlijk ontbreken zijn prachtige pianomelodieën niet, maar ook op de gitaar staat hij zijn mannetje. Muzikaal worden de heren op deze plaat niet alleen bijgestaan door gitarist/bassist David Middelhoff, drummer Dave van Beek en gitarist, alleskunner en producer JB Meijers, maar ook door de beroemde Memphis Horns. Dat is dan ook de enige toevoeging. In tegenstelling tot de vorige plaat, zijn op dit album bijna geen (onnodige) bijgeluiden te horen, wat de kwaliteit alleen maar ten goede komt.

Opvallend is Suiker en Azijn, een briljante Thomas Acda bewerking van de James Taylor song Fire and Rain. En er staan nog twee vertalingen op de plaat, maar dat zijn vertalingen, of eigenlijk hertalingen, van eigen nummers. Acda heeft een paar maanden in New York gewoond en schreef in die tijd twee Engelstalige nummers: Smile en I Will Love You Too. Leuke liedjes, maar niet heel bijzonder. Hoe verbazingwekkend is het dan ook dat deze in het Nederlands opeens heel krachtig blijken! Hiermee bewijst Thomas Acda zijn talent als Nederlandstalig tekstschrijver. Hier voor jou (Smile) zou volgens mij zelfs een hele goede single zijn. En Jij Hoort Bij Mij is wederom een verrukkelijk liefdesliedje, zoals we die al goed kennen uit eerder werk van Acda.Speciale aandacht verdient het mooiste liedje van de plaat (misschien wel van het hele oeuvre van Acda en De Munnik): Halve Zinnen. Dit lied werd oorspronkelijk geschreven voor Rob de Nijs, maar hij keurde het lied om onbegrijpelijke redenen af. Een domme zet, want dit lied is zo wonderschoon dat het nu al een klassieker is. Misschien is het maar goed dat Rob de Nijs het afwees. Paul de Munnik zingt het zo indringend, dat het voor menigeen een verrassing zal zijn dat de tekst geschreven is door zijn compaan Acda.

Afgelopen zomer hebben Thomas en Paul ieder een eigen single opgenomen met respectievelijk Nick & Simon, ter promotie van de Symphonica in Rosso optredens in oktober 2011. Deze singles staan als bonustracks op deze cd. Persoonlijk zou ik ze hooguit als Hidden Tracks hebben opgenomen. Die nummers voegen niks toe aan dit meesterwerk.

Terwijl de single Voetstuk Staan de hitparades bestormt, werken Acda en De Munnik keihard aan hun nieuwste theatervoorstelling die maandag 26 maart 2012 in première gaat. In de periode dat Thomas Acda en Paul de Munnik in Memphis waren, werden ze geregeld opgeschrikt door zogenaamde Tornado Warnings. Hierdoor kwamen ze op het idee voor de setting van hun nieuwe theatervoorstelling. In de wederom door Ruut Weissman geregisseerde voorstelling worden twee vrienden tijdens hun reis door Amerika overvallen door een apocalyptische storm. Als de wind is gaan liggen blijken de mannen terecht te zijn gekomen in een overigens prachtig decor van een stilstaande storm. Wat volgt is ‘wachten’ en hopen gevonden te worden. Ze doden de tijd met spelletjes, diepere gesprekken en natuurlijk muziek van hun nieuwe cd. En ze doen dit alles met humor, waardoor het voor het publiek aangenaam toeven is. Vanaf volgende week t/m juni 2013 touren Acda en De Munnik met deze theatervoorstelling door het land. Dit seizoen al helemaal uitverkocht, maar voor volgend seizoen moet de verkoop nog beginnen!