Breien voor starters – Erika Knight (boekrecensie)

Handwerken – naaien, breien, haken… – is weer in. Hebben ze in de winkel net niet die gebreide trui, die warme sjaal of leuke muts die je in gedachten had? Dan kun je natuurlijk ook je eigen items breien! En wat is er leuker dan een eigen gebreide trui, sjaal of muts aan te hebben? Wie wil breien, heeft vandaag keuze uit verschillende kleuren en kwaliteiten van garen en een grote diversiteit in breinaalden. Maar iemand moet je natuurlijk op weg zetten en dat doet Erika Knight met Breien voor starters.

Breien voor starters is een uniek handboek voor beginnende breiers dat je stapsgewijs de basistechnieken aanleert terwijl je een benijdenswaardige collectie zelf gecreëerde hebbedingen bij elkaar breit. Met elk van de twintig projecten in dit boek krijg je een nieuwe vaardigheid onder de knie, oefen je in wat je eerder leerde en worden de technieken verder opgebouwd. Met een reeks masterclass workshops legt Erika Knight alles uit wat je als beginnende breier wilt weten: hoe je mooi los kunt breien, hoe je lussen maakt, meerdert en mindert en hoe je lapjes aan elkaar naait. Je leert ook technieken voor meer gevorderden, zoals kabels en reliëf breien, maar ook ruimere ontwerpprincipes zoals het opbouwen van een kleurenpalet.

Erika Knight is een gerenommeerd brei-ontwerpster. Ze staat bekend om haar geraffineerde eenvoud. Ze heeft een voorkeur voor gebruik van natuurlijke materialen en aardkleuren. Van haar hand verscheen een groot aantal boeken over breien en haken. Veelal in het Engels.

Recensie (door Saskia)
Leren breien uit een boek. Het lijkt me niet de meest logische manier. Maar aangezien ik ook heb leren haken met behulp van een boek (aangevuld met YouTube-filmpjes), ga ik vol goede moed de uitdaging aan. Het boek is aansprekend. Mooie opmaak, rustig kleurgebruik en mooie foto’s. Tekst en tekeningetjes vullen elkaar aan bij de uitleg van de verschillende steken.

Breinaalden leen ik van mijn oma, garen heb ik. Ik ga er voor zitten en begin bij het begin: het opzetten van steken. Meteen gaat het fout. Ik snap de uitleg niet. Gelukkig staan er verschillende manieren van steken opzetten beschreven. Methode twee is mij blijkbaar wel op het lijf geschreven.

De stekenbibliotheek is leuk en nuttig. Ik probeer alles uit en word steeds enthousiaster. Dit kan ik. En breien is minder suf dan ik dacht. Ooit breide ik een sjaal voor mijn oma. Zo lelijk dat zij heel blij verkondigde dat dit een perfecte sjaal was voor ’s nachts. Want dan had zij altijd zo’n koude nek. Nog steeds laat ik steken vallen. Maar dankzij het boek weet ik nu wat te doen.

De vreugde is van korte duur. Bij de kabels gaat het weer mis. Ik mis een essentieel hulpmiddel. Het wordt echter niet bij het materiaal beschreven en ik heb meer uitleg nodig dan ik in het boek vind. Google bied uitkomst. De kabels laat ik voorlopig maar even links liggen. Verder is de basis binnen. Recht, averecht, boordsteken, de tweedsteek, ik draai er mijn hand niet meer voor om. De twintig projecten –workshops- zien er leuk, haalbaar en eigentijds uit. Ik ga zeker met een aantal aan de slag. Ik begin met de sjaal. Maar ik ben stiekem verliefd. Op een prachtige boekenkaft. Gebreid.

Breien voor starters/Erika Knight/144 pag./Standaard Uitgeverij/ISBN 978 90 02 25214 3
Direct bestellen? Klik hier.