October 23, 2020

De perfecte minnares – Marian Mudder (boekrecensie)

De perfecte minnares gaat over Eva. Eva is een levensgenieter en heeft er haar beroep van gemaakt. Samen met haar vriendin Desirée heeft ze een cateringbedrijfje en kookt ze in een lifestyletelevisieprogramma. Eva is verslaafd aan koffie, boter, oesters, champagne, seks en liefde. Ze heeft een hartstochtelijke relatie met de ogenschijnlijk ideale man Damien. Totdat hij op het hoogtepunt de relatie verbreekt. Om mooi te houden wat mooi is, omdat hij van haar houdt. Zegt hij. Eva begrijpt er niets van. Als ze tijdens een televisieopname instort, besluit ze met iemand te gaan praten om over haar liefdesverdriet heen te komen. Ze gaat in therapie bij drs. Wüsthof, die er een wat onconventionele methode op nahoudt. Onbewust lijkt Eva altijd de verkeerde mannen uit te kiezen. In een poging om zich van het verleden te bevrijden, zal ze wraak nemen op de enige man voor wie ze nooit heeft gekookt. Is hij het antwoord op haar verkeerde-mannen-syndroom?

Marian Mudder (1963) werd bij het grote publiek bekend door haar rol van Vera Prins in de tv-serie Baantjer. Als auteur debuteerde zij in 2008 met de roman Geluksblind. De perfecte minnares is haar tweede boek. Verder werkt Mudder als coach.

Uit De perfecte minnares
En dan zegt hij zacht: “Dag Godin. Dit gaat pijn doen”. Hij laat een korte stilte vallen, haalt diep adem en zegt: “Ik heb nagedacht. Het is voorbij”. Een kort moment is het stil in mijn hoofd. Een kort moment van niet begrijpen wat er tegen me gezegd wordt. Voorbij? Wat is er voorbij? “Wat bedoel je?”, zeg ik een beetje schor. “Het is voorbij. Ik ga weg”. Hij drukt zijn arm als een dwangbuis nog vaster om me heen, alsof hij bang is dat ik hem ga slaan. Hij houdt me vast, zoals je een dier vasthoudt dat een spuitje krijgt. Ik blijf liggen, ik beweeg niet, mijn lichaam is verstard en bevroren. In mijn hoofd tolt één enkele gedachte. “Waarom?”

Review
De perfecte minnares gaat over eten, seks, liefde en wraak. De schrijfstijl van Mudder is met één woord te omschrijven als ‘smeuig’. Een beetje te smeuig naar mijn smaak. Mudder vertelt vol overgave en slaat daar soms een beetje in door. Met name de stukken over het bereiden van voedsel hadden wel iets korter gemogen om de aandacht vast te kunnen houden. De seksscenes zijn zeer expliciet te noemen en persoonlijk voel ik me een beetje ongemakkelijk bij zinnen als: ‘ik masseer zijn ballen tot ze glanzend roze zien en laat zijn lul als traktatie nog een keer diep in mijn keel glijden’, maar dat is mijn persoonlijke mening. Bovendien is het bijna onmogelijk om de hoofdpersoon los te zien van de schrijfster. Dit komt waarschijnlijk omdat Marian Mudder een bekend actrice is, de hoofdpersoon ook rood haar heeft en het boek in de ik-vorm is geschreven, maar ik bleef het gevoel houden dat ik een autobiografie aan het lezen was. Desalniettemin is De perfecte minnares een boek dat lekker wegleest en zeer herkenbaar zal zijn voor de meeste dertigplussers. De snelgemaakte vergelijking met de zogenaamde ‘chicklit’ gaat echter niet op, daarvoor heeft het verhaal teveel inhoud.  Een extra punt mag gegeven worden aan Yvette van Boven, die de ontzettend leuke illustraties verzorgde en wat mij betreft hadden dat er wel wat meer mogen zijn!

192 pagina’s/A.W.Bruna Uitgevers/ISBN 9789022998625