Emilio Guzman – Doen en Laten

Emilio Guzman, standupper, cabaretier, broer van, half Nederlands, half Spaans, lid van Comedy Train, winnaar van de Publieksprijs op het Leids Cabaretfestival in 2010. En vooral een podiumpersoonlijkheid waar wij in de toekomst meer van gaan horen! Dat roep ik al sinds ik hem jaren geleden voor het eerst op het podium in Toomler zag staan, het thuishonk van de Comedy Train. Nu hij toert met zijn eerste avondvullend soloprogramma Doen en Laten is de tijd gekomen om die belofte waar te maken.

Doen en Laten
Doen en laten is een cabaretprogramma waarin hij vertelt over zijn jeugd als zoon van gescheiden ouders, een Spaanse vader en een Nederlandse moeder. Hij vertelt over zijn onzekerheden, zoals zijn dyslectie en maakt er zo een heel persoonlijke voorstelling van. Vooral in het begin zet hij zichzelf als antiheld neer, maar naarmate de avond vordert komt hij steeds zekerder over. Hij heeft ook werkelijk wat te vertellen. Zijn grappen zijn raak, geestig, goed gevonden en actueel en zijn programma heeft een ongekend hoge grapdichtheid.

Broer van
Onmiskenbaar is hij de broer van Javier, de geniale cabaretier die helaas de laatste jaren vaker in het nieuws is door zijn problemen dan door zijn talent. Een lastige positie voor Emilio. Hij heeft alles in zich om net zo bekend te worden als zijn broer, maar lijkt het wel op eigen kracht te willen bereiken. Toch windt hij geen doekjes om zijn familieband met Javier, maar doet dat op een slimme manier. Niet door mee te liften op het succes, maar door wat cynische grappen waarmee hij onmiddellijk duidelijk maakt wie hij zélf is.

Theatraal
Emilio heeft een theatrale manier van praten en omdat hij jonger oogt dan dat hij is (30) komt dat af en toe een tikkeltje gemaakt over, alsof hij net iets te goed naar collega’s als Theo Maassen heeft geluisterd. Wonderlijk genoeg viel mij in de loop van de voorstelling op, dat die manier van praten minder wordt naarmate hij zichzelf zekerder neerzet in het programma. Zijn ervaring als stand up comedian bij de Comedy Train komt hem overigens goed te pas. Schijnbaar moeiteloos speelt hij in op laatkomers, reacties vanuit de zaal en technische tegenslagen. Dat maakt een voorstelling als deze extra aantrekkelijk, want hierdoor zal geen enkele avond hetzelfde zijn.

Regie
Tegen het eind van de voorstelling bekroop mij het gevoel dat het lastig werd voor Emilio het verhaal tot een goed einde te brengen. Het verzandde een beetje en begon iets minder boeiend te worden. Uiteindelijk wist hij er toch een goede wending aan te geven, maar ik bleef zitten met het gevoel dat een goede regisseur hier wonderen had kunnen verrichten. Zonde, want anders had dit een perfecte voorstelling geweest.

Emilio begint zijn tournee (reprise) op zaterdag 28 september a.s. in Amstelveen en is daarna door het hele land te zien. Klik hier voor de speellijst. In het voorjaar van 2013 start Emilo met de try-outs van zijn nieuwe voorstelling.

Met dank aan: Ruth de Vries