Filmrecensie: Behind the Candelabra

Wij houden van films, maar niet van de bioscoop. Veel liever zitten wij op onze eigen bank, met drank en chips binnen handbereik en vooral….zonder het irritante gehoest, geritsel en gefluister van onze medebezoekers.  Toch zaten wij front row bij de  première van Behind the Candelabra, de film over het leven van Liberace (nou ja, misschien niet front row).

Voor wie denkt: who the f*ck is Liberace? Liberace was een Amerikaans pianist en flamboyant entertainer. Hij trad o.a. op met Sammy Davis jr. en Nat King Cole en verdiende in de jaren ’70 in Las Vegas zo’n 300.000 dollar per week. Liberace was homoseksueel, maar hield tot zijn dood vol de juiste vrouw niet te zijn tegengekomen. In 1987 stierf hij aan aids, al werd voor de buitenwereld volgehouden dat de doodsoorzaak longkanker was.

De film begint in 1977 op de dag dat Liberace Scott Thorson ontmoet, volgens velen de liefde van zijn leven. Binnen no time woont hij samen met zijn minderjarige minnaar. We zien de relatie opbloeien, ongezonde vormen aannemen (Liberace laat Scott plastische chirurgie ondergaan om hem steeds meer op hem te laten lijken) en uiteindelijk doodbloeden. Voor de buitenwereld probeert Liberace de facade van rechtgeaarde hetero krampachtig vast te houden, binnensmuurs is de entertainer gayer dan Gerard Joling, verslaafd aan seks en totaal verknipt.

Behind the Candelabra wordt verteld vanuit het oogpunt van Scott (een glansrol van Matt Damon), een beschadigde jongen met een verleden vol pleeggezinnen en duidelijk op zoek naar een vaderfiguur.

Het is een beetje flauw om het acteerwerk van Michael Douglas als ‘fenomenaal’ te bestempelen, maar toch is dat het enige woord dat de lading dekt. Fenomenaal, uitmuntend, Oscar-waardig. Al zit het laatste er niet in, aangezien de film door HBO is gefinancierd en in Amerika als tv-film is vertoond omdat de filmstudio’s het waarschijnlijk niet aandurfden een film met een dergelijk gay-gehalte te produceren. Sukkels.

Gaat dat zien mensen! Deze film is een pareltje!

Behind the Candelabra is nu te zien en wel hier.