Recensie: Rock-‘n-Roll Widow – Rutger Vahl & Xandra Brood

Xandra Jansen weet dat haar huwelijk met ‘s-Neerlands grootste rocker niet ‘gewoon’ zal worden. Maar ze heeft geen idee welk leven haar te wachten staat als ze Herman Brood in 1985 haar jawoord geeft. Nu vertelt ze voor het eerst haar eigen verhaal. Van Brabants meisje tot vrouw van de meest legendarische popartiest, schilder, junk en levenskunstenaar van ons land. Xandra Brood. Rock-‘n-Roll Widow schetst een ontroerend en eerlijk portret van Herman Brood als vader en echtgenoot, maar laat ook zien wie de vrouw is die achter hem staat en die zijn gezin, door alle stormen heen, op koers houdt. Een moeder die niet anders kan dan haar man buiten de deur zetten. Maar die hem ook weer liefdevol verzorgt als zijn gesloopte lichaam het opgeeft. Dan beginnen de meest moeilijke maar ook intense maanden van haar huwelijk, waarin gevoelens van ontreddering en wanhoop worden afgewisseld met dierbare momenten van humor en geluk. Het boek is een ode aan de bepaald niet gewone liefde van een bijzondere vrouw voor een bijzondere man.

Over de schrijver
Rutger Vahl studeerde politieke geschiedenis in Utrecht. Na zijn studie werkte hij als redacteur bij communicatiebureaus. In september 2000 vestigde hij zich als freelance journalist en bedrijfsjournalist. In 2014 publiceerde hij nu ruim drie jaar research een biografie over de Zweeds-Nederlandse zanger Cornelis Vreeswijk. Een jaar later verscheen zijn biografie van Wally Tax, waarvoor hij gebruik kon maken van de nalatenschap van het Amsterdamse rockicoon. Naast het schrijven van boeken is Rutger Vahl ook nog steeds actief als (bedrijfs)journalist en geeft hij lezingen/presentaties. Voor Rock-‘n-Roll Widow voerde hij vele geprekken met Xandra Brood zelf, maar ook met haar kinderen, familie en vrienden.

Uit Xandra Brood. Rock-‘n-Roll Widow

Hoe we op zijn matras zijn beland, herinner ik me niet en hoe de eerste keer was, is me evenmin bijgebleven, maar wel dat ik gezegd heb: “Steek hem er nou maar in, want dan kan ik gaan slapen”. Erg romantisch zal het niet geweest zijn. Na een veel te korte nacht deed ik rond half zes mijn ogen open. “O nee”, was het eerste wat door me heen schoot. “Ben ik toch met hem meegegaan!”.

Twee kanten
Vijftien jaar na zijn zelfgekozen dood vindt Herman Brood’s weduwe de tijd rijp om haar kant van het verhaal te vertellen en wil ze het beeld bijstellen wat de buitenwereld van hem had. Want naast een ‘Rock-‘n-Roll-junkie’ die leefde op speed en alcohol en voortdurend vreemdging (“Dat is eigenlijk allemaal waar”), was Herman ook een liefhebbende vader en echtgenoot, die steeds weer naar zijn gezin terugkeerde.

Uit Xandra Brood. Rock-‘n-Roll Widow

En gelukkig kon Herman nog steeds ontzettend lief zijn. Vaak was hij me namelijk wél dankbaar en zag hij hoeveel ik voor hem deed. Op een avond zei Herman dat hij van me hield. “Oh ja, waarom dan? glimlachte ik. Hij ging er eens goed voor zitten: “Jij laat je door niemand iets zeggen, jij houdt stand onder alle omstandigheden. Jij gaat je eigen weg. Daarom hou ik van je”.

Bezinning
Naast het neerzetten van een ander beeld van herman, had Xandra nog een reden om dit boek te maken. Toen hij nog leefde, gebeurde er zoveel en het ging allemaal zo snel. Er was geen tijd oor bezinning. Nu vindt Xandra het tijd om stil te staan wat er allemaal is gebeurd, wie hij werkelijk was en wat voor relatie ze hadden. Bovendien zijn de kinderen oud genoeg om de, soms toch pijnlijke herinneringen, kwijt te kunnen.

Uit Xandra Brood. Rock-‘n-Roll Widow

Herman leeft voort! Ik hoop dat de aandacht vooral zal uitgaan naar wat hij aan kunst en muziek heeft nagelaten.

Recensie
Ik was destijds erg onder de indruk van de boeken die Bart Chabot schreef over Herman Brood. Deze gaven al een mooi beeld van de mens achter de artiest. Toch vult Xandra Brood. Rock-‘n-Roll Widow dit beeld nog behoorlijk aan. Niet dat de onthullingen nu zo opzienbarend zijn..ik had het me zo ongeveer wel voorgesteld, maar Xandra creëert begrip voor de onvoorwaardelijke liefde die ze voor deze man voelde en die bijna niemand begreep.

Het boek is geschreven in de ik-vorm en dat is, wetende dat het boek eigenlijk geschreven is door Rutger Vahl, even wennen. De schrijfstijl is prettig en het boek leest lekker weg. Ik las het, op een terrasje in de zon, in één middag weg. Leuk zijn de (privé-) foto’s die in het hele boek aanwezig zijn.

Xandra Brood. Rock-‘n-Roll Widow heeft niet de literaire kwaliteit die de eerder genoemde boeken van Bart Chabot wél hebben, maar dat was dan ook niet de insteek van de schrijver. Vahl wilde een beeld neerzetten van een sterke vrouw, die onvoorwaardelijk van de vader van haar kinderen hield en nog steeds houdt en is daar prima in geslaagd. Het boek is m.i. dan ook niet het verhaal van de ware Herman Brood, maar van de sterke, boeiende vrouw die Xandra Brood is.

Titel: Xandra Brood. Rock-‘n-Roll Widow
Auteur: Rutger Vahi & Xandra Brood
240 pagina’s | Nijgh & Van Ditmar | januari 2016