Snaren – Astrid Rijff (boekrecensie)

De schrijfster
Astrid Rijff (1960) studeerde aan het conservatorium en rolde vervolgens het acteervak in. Vanaf 2003 schreef ze diverse columns en korte verhalen. In 2008 leidt dat tot haar eerste boek Astales, het leven bekeken; een verzameling columns en gedichten over allerlei onderwerpen. Sinds juli 2009 is ze vaste columniste van het E-magazine van Catherine Keyl: www.catherine.nl. Snaren is haar debuutroman.

Op de achterkant:
Zij ziet hun verhouding zo. Hij ziet het heel anders. De dirigent Ole Vallerooy en de violiste Sarah van Santen brengen elkaar telkens aan de rand van de afgrond, maar ze zijn niet in staat om elkaar los te laten. Onmacht? Angst? Lafheid? Liefde? Wie zal het zeggen …? Tot, na vijftien jaar, er iemand anders kiest en werkelijk de bal gaat rollen. Met een fatale afloop voor een van hen. Een roman over de liefde, de onmacht om keuzes te maken, los te laten en in het diepe te springen.

Het verhaal
De hoofdpersoon Ole Vallerooy heeft, na elf jaar in een klooster gezeten te hebben, zijn leven een nieuwe invulling gegeven. Ole is dirigent en docent orkestdirectie en is populair bij musici en studenten Hij woont samen met Hannelore, die hem tot een bepaalde hoogte vrij laat en haar eigen leven leidt. Hun leven is rustig en stabiel. Toch verlangt Ole naar vrijheid. Tot hij Sarah ontmoet en een verhouding met haar begint die al snel uitmondt in een gepassioneerde relatie. Hoewel beiden regelmatig proberen de relatie te beeindigen  lopen deze pogingen steeds op niets uit. Tot er zich een vierde persoon aandient.

Review
Vanaf de eerste zin wordt je meegezogen in het verhaal dat afwisselend vanuit de diverse personages wordt verteld. De verhaallijn wordt het hele boek door herhaald, zonder daadwerkelijk in herhaling te vallen. De toon is romantisch, met een licht erotische ondertoon, doorspekt met drama. Doordat het verhaal zich afspeelt in de wereld van de klassieke muziek krijgt het boek een bepaalde intellectuele touch. In de samenvatting op de achterflap wordt gesproken over een fatale afloop voor een van de personages, waardoor je een bepaalde spanning voelt tijdens het lezen. De fatale afloop volgt inderdaad, maar pakt heel anders uit dan je zou verwachten.

Snaren is een makkelijk leesbaar boek dat garant staat voor uren leesplezier. Ik heb het boek eerst in zijn geheel gelezen en daarna nog een keer afzonderlijk per personage, hetgeen een hele andere kijk op het verhaal geeft doordat je je zo goed met het bewuste personage kunt identificeren en meer begrip kunt opbrengen voor de keuzes die hij of zij maakt.

283 pagina’s / Uitgeverij Free Musketeers / ISBN 9789048410866