October 22, 2020

Ziels Gezond – Annemarie Postma (boekrecensie)

Over Annemarie Postma
De meesten van ons kennen Annemarie Postma (1969) als ‘het fotomodel in de rolstoel’, maar ze is zoveel meer dan dat. Zo is zij schrijfster van diverse boeken, waaronder Ik Hou Van Mij, Het Lichaam is Perfect en The Deeper Secret. Stuk voor stuk boeken waarin ze op haar eigen wijze omgaat met spiritualiteit en het accepteren van de dingen die het leven met zich mee brengt.

Ziels Gezond
In Ziels Gezond geeft Annemarie haar spirituele kijk op gezondheid, ziekte, lichamelijke beperkingen en gewichtsproblemen. Gezond en slank zijn lijkt een voorwaarde voor geluk, liefde en succes. Als ons lichaam niet langer aan deze voorwaarden voldoet, zijn we teleurgesteld en boos. Annemarie wil de verstoorde band tussen lichaam en geest herstellen en ons leren ziekte niet langer te zien als een beperking, maar juist een teken van spirituele kracht. Het is een kans om ons denken te genezen en innerlijk vrij te worden. Uitdagingen geven aan dat onze ziel klaar is voor groei.

Uit Ziels Gezond:

‘….word ik slachtoffer, ga ik nu mijn omgeving manipuleren en zet ik het leven op de handrem? Of zie ik mijn ziekte of beperking als een uitnodiging om mijzelf op een dieper niveau te ontmoeten en tot meer bewustzijn te komen?’

De oude worden, of juist nieuw worden?
Anders dan in Ziels Eigenwijs is er in Ziels Gezond ruimte voor ervaringen van diverse mensen die openhartig vertellen over de uitdaging die zij tegenkwamen in hun leven en hoe zij hebben leren omgaan met de boodschap die hun lichaam duidelijk voor hen had.

Uit Ziels Gezond:

‘Het gaat er in wezen natuurlijk niet om dat je zo snel mogelijk je ‘oude leven’ weer oppakt, maar dat je leert nieuwe keuzes te maken. Keuzes die jouw lichaam en ziel recht doen.

Onze gezondheid is een zielsopdracht
Annemarie eindigt haar boek met woorden van hoop. Hoop dat men na het lezen van haar boek ziekte en tegenslag kan zien als keerpunt en een kans om je werkelijke zelf echt en intens te ontmoeten. Als je je ziekte als zielopdracht gaat zien, als uiting van het verlangen van de ziel, dán begint je leven te veranderen en word je heel en compleet mens.

Review
Annemarie Postma rekent af met gevestigde denkbeelden. Iemand met een handicap, chronische ziekte of overgewicht kan wel degelijk ‘ziels gezond’zijn. Een gezond en slank lichaam is geen garantie voor geluk. Wat heb je aan een perfect lijf als je niet weet hoe je gelukkig moet zijn? En andersom betekent het hebben van een lichamelijk beperking niet dat gelukkig en vervuld kunt zijn. Gezond zijn heeft op de eerste plaats te maken met het hebben van een gezonde relatie met je ziel. Dit boek is een aanrader voor iedereen die te maken heeft met een chronische ziekte of handicap.

192 pagina’s / A.W. Bruna Lev. / ISBN 9789044967142